КПІ
ФЛ КПІ
  • Українська

Проблема національної своєрідності української літератури у дослідженнях Михайла Драгоманова

Значно поглибив і розвинув уявлення про національну основу української словесності видатний учений, публіцист та громадський діяч Михайло Драгоманов (1841-1895). Він послідовно дотримувався «того світогляду, що не признає на світі нічого постійного, стоячого (статичного), а бачить тільки переміну ( еволюцію), рух (динаміку)». М. Драгоманов не визнавав ні абсолютних національних характерів, ні абсолютного національного духу, обґрунтовуючи це тим, що зміна історичних умов життя відбивається на національному духові і зумовлює національні відмінності народу. Гердерівсько-геґелівська містика (визначення самого М. Драгоманова) були постійними об’єктами його дошкульної критики. Серед ранніх праць вченого вирізняється стаття «Література російська, великоруська, українська і галицька» (1873), яка викликала свого часу великий резонанс і бурхливу реакцію у колах української громадськості внаслідок низки полемічних положень. Зокрема, М. Драгоманов стверджував, що українська література повинна бути специфічно побутово-селянською як за темами, так і за способами художнього відображення, оскільки вона поки що не має можливостей розвинутись у повноцінну літературу. Саме у цьому полягає її національна своєрідність на даному етапі історичного поступу. Добре усвідомлюючи обмеженість цих рамок, М. Драгоманов наголошує, що появі самодостатньої української літератури передуватиме «по меншій мірі 15-20 літ» серйозної культурно-освітньої праці. Звернемо увагу на запропоновані строки, які вкрай стислі і засвідчують, на нашу думку, глибоке розуміння М. Драгомановим реального стану письменства та віру у потенційні його можливості. Відома дослідниця спадщини М. Драгоманова О. Куца стверджує, що у статті «Література російська, великоруська, українська і галицька» була вироблена «широка програма перед українською літературою для простого народу, що на той час була надзвичайно  актуальна. Але в самому факті створення такої літератури була суперечність. Навіть виступаючи за піднесення суспільного значення української літератури вчений приписував їй роль домової, тобто для простолюду. Подібних суперечностей у статті немало».

Досить цікаві думки щодо національної  осібності української літератури М. Драгоманов виклав у листі до І. Франка від 23.11.1883, коли останній звернувся до свого духовного вчителя за порадою щодо задуманої ним концепції історії українського письменства. У відповідь на пропозицію І. Франка М. Драгоманов подає досить детальний «систем, свою програму», у якій яскраво виявлена методологічна концепція вченого. У своєму плані він наголошував на необхідності обов’язково показати оригінальність літератури українського народу, яка, на його думку є «література демократичної нації». Саме демократичний елемент, на думку М. Драгоманова, визначає неповторний характер національної словесності.

Сергій ДЕНИСЮК,

канд. філол. наук, доцент

Facebook
YouTube
Twitter
Instagram
Email

Попередня версія сайту

Інкунабула

Інкунабула
Шпаргалка оратора
Мовні цікавинки