КПІ
ФЛ КПІ
  • Українська

Для чого нам паузи у виступах та розмовах

Одним з найцікавіших та найлегших елементів голосу є пауза. Пауза – це мовчання. Але й мовчання може бути виразним і щось значити. Для досягнення виразності у звучанні голосу слід майстерно користуватися паузами: логічними та психологічними. Без логічних пауз мова неписьменна, без психологічних — нежива. Навіть є така наука – паузологія. Перший Проф. О’Коннор з США вважає, що паузи можуть сказати про людину не менше, ніж слова, оскільки в розмові на них припадає 40-50% часу. Паузи передають настрій того, хто говорить, його емоції, сприяють розкриттю його характеру. Але паузи — все ж таки не слова. Вони тільки натяки, півтони. Про значення пауз слід здогадуватися, вміти зрозуміти, вловити їхній зміст.

По тому як часто людина робить паузи (і чи робить взагалі) оточення формує своє враження про неї як досвідченого оратора чи початківця.

Паузи – це про повагу до співрозмовника. Людському мозку потрібен час на запам’ятовування інформації, а цей час виражається в паузах. Якщо людина говорить швидко і без пауз, то співрозмовник не може ні зрозуміти, ні запам’ятати такий масив інформації і не тому, що з нею щось не так, а тому, що інформація подана не найкращим чином. 

Наявність у мовленні пауз дозволяє:

Рефлексувати та організовувати думки: паузи допомагають організувати нашу думку і дають час для рефлексії над тим, що ми хочемо сказати. Будь-яка пауза – це завжди час (для обмірковування, продумування…). Роблячи паузу нам легше  сконцентруватись і знайти найкращий спосіб вираження думки.

Підкреслити важливі моменти. Продумуючи партитуру тексту ми зазвичай вирішуємо де треба зробити акценти: саме такі стратегічно розташовані паузи допомагають підкреслити важливі моменти вашого виступу або розмови. Вони надають слухачам можливість сприйняти та усвідомити ключове повідомлення.

Залучити увагу. можна використати паузу, щоб створити напруження або очікування. Вони привертають увагу аудиторії і спонукають слухачів бути більш уважними до вашого повідомлення.

Контролювати темп розмови. Короткі паузи можуть підвищити напругу та динаміку, тоді як довгі паузи дозволяють аудиторії обробити і усвідомити інформацію.

Встановити зв’язок з аудиторією. Паузи дозволяють аудиторії проявити свою реакцію, поставити запитання або висловити коментар. Вони створюють моменти для взаємодії та включення аудиторії у процес комунікації.

Передати свої емоції. Виступ чи розмова має кращий вплив тоді, коли оратор може передати свої емоції та викликати потрібну емоцію у слухача. Для того, щоб це зробити треба вміло використовувати тишу.  Паузи можуть бути використані для створення драматичності, натхнення чи узагальнення. Використання пауз дозволяє вам керувати емоційним впливом вашого виступу на аудиторію

Таким чином, уміння робити правильні паузи не менш важливо, ніж здатність говорити швидко чи повільно. Пауза під час виголошення промови формує таке ж враження, як і раптовий звук під час тиші, вона привертає увагу. Крім того, після паузи нова думка часто звучить переконливіше, ніж безперервна послідовність вимовлених ідей.

Про те, які існують паузи і як ними користуватись більш детально можна ознайомитись тут https://kumlk.kpi.ua/2021/03/03/%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B0-%D0%BF%D0%B0%D1%83%D0%B7%D0%B8/

Юлія МАКОВЕЦЬКА-ГУДЗЬ

Facebook
YouTube
Twitter
Instagram
Email

Попередня версія сайту

Інкунабула

Інкунабула
Шпаргалка оратора
Мовні цікавинки