КПІ
ФЛ КПІ
  • Українська

ПРОБЛЕМА ВИКОРИСТАННЯ POWERPOINT  У СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ ОСВІТІ

Сферу вищої освіти сміливо можна назвати однією з тих, на яку пандемія справила найбільший вплив у глобальному масштабі. Але саме ця сфера стала однією з небагатьох, більш чи менш підготовлених до переведення процесів навчання в онлайн. Цьому сприяло активне використання протягом останніх років в освітньому процесі комп’ютерних технологій та низки «стандартного» та знайомого кожному користувачеві програмного забезпечення. Автор вже робив спробу [1] звернути увагу на проблему використання PowerPoint у процесі навчання, але всесвітня пандемія та спричинені нею обмеження в спілкуванні студент-викладач змусили ще раз звернутися до цієї теми.

Як з’ясувалося в процесі підготовки матеріалу, робота з презентаціями стала проблемою не тільки для студентів, а й для військових і всіх інших структур, стурбованих продуктивністю роботи своїх працівників. Проблемою такою серйозною, що їй приділяє увагу керівництво збройних сил Ізраїлю та Сполучених Штатів. Американські військові витрачають занадто багато часу на підготовку і перегляд презентацій в програмі PowerPoint. Як висловився діючий бригадний генерал армії США Мак Майстер, пакет PowerPoint завдає шкоди не тільки з точки зору витрат часу. Головна загроза полягає в тому, що презентації PowerPoint створюють ілюзію розуміння питань, про які йдеться в роботі. Коли проблема розглядається із використанням списків, схем і малюнків, вам здається, що вона вже вирішена, хоча насправді це не так. Дехто з молодих офіцерів (це можна сказати і про студентів) витрачають весь свій час на підготовку слайдів. Коли одного командира взводу спитали, на що він витрачає найбільше часу, він відповів: «PowerPoint». Потім той самий командир наголосив, що це не жарт. На превеликий жаль, студенти зараз продукують, найімовірніше, яскраво оформлені тривіальні судження (переважно взяті в Інтернеті), які дадуть змогу під час семінарського заняття мусолити банальності десь із півгодини, хоча без картинок студентові навряд чи вдалося б протриматися більше п’яти хвилин.

Найжахливіше в надмірному використанні PowerPoint полягає в тому, що всі розуміють неправильність такої ситуації, але ніхто навіть не припускає, що це коли-небудь може припинитися. Таким чином, вбачається, що виконавцю необов’язково писати повний, докладний звіт – достатньо зробити презентацію з цифрами, графіками і картинками. Це зручно. Для будь-якої організації це означає, що ніякої змоги відмовитися від PowerPoint просто немає. Вам доведеться жити з цим пакетом, вивчаючи у свій позаробочий чи навчальний час його невичерпні можливості.

У сучасному світі існує «рух проти PowerPoint», а в деяких наукових співтовариствах хорошим тоном вважається оголошувати свої конференції зонами, вільними від PowerPoint. Його ідейним лідером часто визнають професора Єльського університету Едварда Тафта, автора кількох книжок, класика в галузі сучасного інформаційного дизайну та інформаційної графіки.

У своєму есе «Когнітивний стиль PowerPoint» Тафт вирізнив головні недоліки сучасних презентацій.

1. Найчастіше PowerPoint використовується для того, щоб надати підтримку доповідачеві, а не полегшити сприйняття інформації слухачу.

2. Низька якість проекційного обладнання, велика відстань до екрана і недостатня графічна культура авторів проекту спричиняють те, що слухачам надається низькоякісний графічний матеріал.

3. Практично необмежені можливості програми стимулюють до надмірного прикрашання слайдів.

Тафт запропонував для таких недоліків спеціальний термін – графічне сміття. Презентації «в стилі PowerPoint» вбивають природну для усного мовлення форму передавання інформації і знань. Не випадково набув популярності й не потребує перекладу вислів «Death by PowerPoint». Серед «знарядь» подібного вбивства найбільш типові такі: надмірно затягнуті за часом доповіді; доповіді, під час яких лектор монотонним голосом читає зміст слайдів, що слухачі цілком могли б зробити самостійно; презентації з величезною кількістю тексту; презентації, перевантажені різними графічними ефектами.

Таким горе-лекторам, рабам PowerPoint, що ховаються за картинками, варто було б пам’ятати, що люди приходять на лекцію по знання, а не на перегляд слайд-шоу, відповідно – на першому плані повинні бути нова інформація, роздуми, аналіз матеріалу, а не зображення. Сьогодні виходить друком безліч літератури щодо «розумного» використання PowerPoint, в якій автори дають такі рекомендації: «Ви – зірка виступу, а не слайди» або «Ніколи не виносьте на слайд те, що можна передати без його допомоги». І найголовніше: «Поважайте аудиторію!».

Література:

1. Решетилов К. В., Бойко О. Р. PowerPoint – помічник чи вбивця інтелекту. Areas of scientific thought – 2018/2019: materials of the XV International scientific and practical Conference (December 30, 2018 – January 7, 2019). Sheffield, England. 2018. Vol. 10. 104 p. P. 27–29.