КПІ
ФЛ КПІ
  • Українська

Вироблення навичок усного мовлення як необхідний результат навчання в курсі «Українська мова за професійним спрямуванням»

1.Особливості усного професійного мовлення.

2.Володіння мовленнєвими навичками є одним із завдань сучасної освіти.

3. Визначення прагматичних параметрів комунікації.

4. Завдання для вироблення умінь і навичок ораторського мистецтва.

Сучасна лінгвістика дедалі частіше звертається до всебічного і поглибленого аналізу усного мовлення, його особливостей у комунікативному аспекті, зокрема, його експресивності, дієвості. Найважливішою передумовою високої культури усного мовлення є оволодіння системою на всіх її рівнях – звуковому, лексичному, граматичному і стилістичному. Мовознавцями, ученими методистами чимало зроблено у вивченні найменш дослідженої ланки –  усного професійного мовлення (В.О. Артемов, Л.А. Близниченко, О.Ф. Пилипенко, А.Й. Багмут, Т.О. Ладиженська, Я.М. Стельмахович та ін.)

Від майбутніх фахівців вимагається володіння мовленнєвими навичками для ведення зустрічей та переговорів, підготовки публічних виступів з питань професійної сфери, тобто сучасні фахівці  повинні бути готовими вирішувати проблеми відповідно до вимог конкретних виробничих ситуацій, що і є одним із основних завдання сучасної освіти. Усне мовлення – одне із найважливіших навичок, яким повинні оволодіти студенти під час навчання мови за професійним спрямуванням. Але події останніх років змушують українські  вищі навчальні заклади  повністю або частково переходити на онлайн навчання, що змусило застосовувати нові ефективні технології  та підходи до викладання іноземної мови за професійним спрямуванням.

Робота на заняттях з української мови за професійним спрямуванням визначається прагматичними параметрами комунікації, а саме, більш свідомому ставленню до власного мовлення кожного студента; засвоєнню умінь і навичок програмувати власне висловлювання відповідно до поставленої мети й завдань; виробленню умінь аналізувати та продукувати тексти, зокрема публічні виступи, на основі заданих прагматичних завдань комунікативного акту; розвитку прагматичної та комунікативної компетенції студента. Для вироблення умінь і навичок ораторського мистецтва можна запропонувати тренувальні вправи, завдяки яким студенти удосконалюватимуть набуті у школі уміння й навички публічного красномовства. Для ознайомлення з жанрами публічних виступів можна запропонувати такі завдання:

1. Ознайомитися зі зразком публічного виступу. Сформулювати мету поданого висловлювання. Скласти план публічного виступу, дати йому характеристику.

2. Користуючись тлумачним словником, пояснити значення слів: риторика, гомілетика, оратор, софісти, поліс, диспутувати, дискутувати.

3. Прочитати запропонований текст “Слово над гробом Шевченка” Пантелеймона Куліша. Визначити, до якого виду публічних виступів він належить, аргументуючи власну думку .

Після вивчення промови та її видів пропонуються такі завдання:

1. Прочитати запропоновані тексти, визначити, до якого виду публічного виступу вони належать і чому.

2. Заслухати пам’ятку з побудови інформаційної, агітаційної та інших видів промов, запропонованих П. Сопером.

3. Зачитати схему оцінки інформаційної промови.

4. Зачитати пам’ятку, як готувати доповідь.

Протягом  курсу української мови за професійним спрямуванням проходить активна робота над засвоєнням мовно-мовленнєвих знань і формування умінь і навичок продукування текстів монологічних публічних виступів, а також висловлювань у процесі навчального діалогічно мовленнєвого спілкування.

Продовження досліджуваної проблеми вбачаємо у виробленні методики навчання студентів вищих навчальних закладів еристичного красномовства.

1.Клименко Т.І. Навчання видам мовленнєвої діяльності на онлайн-заняттях з мови⁄ Використання дистанційних освітніх технологій у викладанні іноземних мов. – Київ: Держ. торг.-екон. ун-т, 2022. – 98 c. [Електронний ресурс].– Режим доступу до ресурсу: https://knute.edu.ua/file/MjIxNw==/109664606dc6a9db927e7ec06f000e5a.pdf – c.45-47.

2. Куліш П. Переднє слово до громади (Погляд на українську словесность). Твори в двох томах. Том другий. К.: Дніпро, 1989. С. 504–512.

3.Лиза Г.В. Формування мовних та мовленнєвих компетенцій на уроках англійської мови. [Електронний ресурс].– Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/formuvannya-movnih-ta-movlennevih-kompetenciy-na-urokah-angliysko-movi-74058.html