КПІ
ФЛ КПІ
  • Українська

СВЯТО-ТРОЇЦЬКИЙ СОБОР – ГОЛОВНИЙ ГЕРОЙ ОДНОЙМЕННОГО РОМАНУ О.ГОНЧАРА

 Мазурік О., ІПСА, ІІІ курс

СВЯТО-ТРОЇЦЬКИЙ СОБОР – ГОЛОВНИЙ ГЕРОЙ ОДНОЙМЕННОГО РОМАНУ О.ГОНЧАРА

 

«Все відійшло, зостався лише оцей довершений архітектурний витвір,

оця симфонія пластики… Ох, важко буде встояти собору!.. А нащадки ж

прийдуть, спитають колись: ану, якими ви були? Що збудували? Що

зруйнували? Чим ваш дух трепетав?»

Олесь Гончар, «Собор»

 

Троїцький собор – абсолютно унікальна пам’ятка, без якої не обходиться

жодна хрестоматія з історії вітчизняної архітектури. Це єдиний в українському

деревинному зодчестві приклад хрещатого, дев’ятикамерного, дев’ятиглавого

храму. Він був побудований народним майстром Якимом Погребняком, який,

за переказами, для більшої наочності проектного задуму представив

замовникам сплетену з лози модель майбутнього храму (зберігалася до 1812

р., а потім розсипалася). На мідній дошці 1883 р., знайденій під час

реставраційних робіт під підлогою, – гравірування: "Основалсявпервые 1775-го

года".

Найвидатнішому пам’ятнику козацькій вольниці – Троїцькому собору в

Новомосковську виповнилося 230 років. Запорізькі лицарі почали будувати

його ще у 1773 році, за два роки до зруйнування Катериною ІІ їхньої Січі, а

завершили через п’ять літ. Добре знав історію Дмитро Яворницький, образ

якого ввів у свій роман Олесь Гончар. Там докладно змальовано епізод, коли

вчений, ризикуючи життям, вигнав із собору махновців, змусив їх поскидати

перед ним баранячі шапки і прочитав невігласам лекцію. Варто процитувати

слова, які вклав романіст в уста шанувальника:

«Раніше, ще у княжі часи, собори будували на честь перемог, а цей був

збудований козаками на честь прощання зі зброєю, із Січчю. Тоді закладали

його, коли цариця-сука Січ розорила. Полюбовник її Потьомкін, що сам у

козаки втерся, Грицьком Нечесою назвавшись, наукою зради помагав тій

скурвленійвінценосиці. Та ти ж наші шанці підступно забрала, і гармати, і

прапори, і печатку військову, а ми ж – хоч вели нас на сустави рубати! –

натомість собор святий вибудуєм, дух свій у небо пошлем, і він у віках

сіятиме над степами…»

В 1773 році полковник Антон Головатий і старшини Війська Запорізького

на своїй Раді вирішили побудувати трьох престольну церкву: головний престол

– в ім’я Пресвятої Трійці; правий – в ім’я апостолів Петра і Павла; лівий – в

ім’я трьох святителів Василя Великого, Григорія Богослова, Іоанна Златоуста.

Грамота на споруду нової церкви була видана Київським митрополитом.

Вибравши місце, запорожці купили декілька будинків, зламали їх, розібрали

стару церкву. 2 червня 1775 року, за декілька днів до знищення Запорізької

Січі, закладене місце під Свято-троїцький храм було освячене і почалося його

будівництво.

Для будівництва церкви запорожці запросили майстра з Нових Водолаг

Харківської губернії Якима Погребняка. На Раді він запропонував побудувати

церкву з 9 куполами і намалював її на дошці. Запорожці затвердили проект і

доручили майстрові її будівництво за 2000 рублів, з яких Погребняк сам

пожертвував на будівництво 24 рублі.

Деякі дослідники безпідставно називають Погребняка самоуком, хоч це

був досвідчений архітектор, що чудово знав і класичне, й народне зодчество.

До появи у Новоселиці, як тоді ще називався Новомосковськ, майстер звів не

один дерев’яний храм на рідній Слобожанщині, зокрема, у Мерефі, де

народився кошовий отаман Іван Сірко. Погрібняк запропонував учасникам

ради кілька проектів, але січовикам найбільше припав до душі величний

собор із дев’ятьма верхами, увінчаними банями з хрестами.

Споруджували собор із вікових дубів, якими тоді було багате узбережжя

Самари. Стругані чотиригранні балки скріплювали дубовими тиблями або

нагелями, а не залізними цвяхами. І не тому, що негоже у храмі Спасителя,

розіп’ятого на хресті й прибитого до нього цвяхами, кріпити дерево залізом, а

тому, що воно швидко піддається корозії, а через це конструкції слабнуть.

Виростаючи, собор усе більше вражав усіх грандіозною монументальністю та

вишуканою стрімкістю й легкістю форм. Яким Погрібняк поєднав

конструктивний принцип візантійського зодчества із прийомами рельєфного

виділення вигадливих і пишних об’ємів, як це впродовж віків практикувалося

у нашій народній архітектурі. Цей стиль чомусь називають українським

бароко, хоч зароджувався й розвивався він, коли про європейське бароко ще

нічого не знали, бо його просто не існувало.

Усіляких таємниць і загадок собор таїть у собі чимало. Особливий подив

викликають в усіх дев’ять чотириярусних башт. Вони поставлені по три в

лінію, разом утворюючи трикутник. Середні башти в рядах вищі за бокові, а

головна з них ще вища. Зодчий так урівноважив їх, що вони самі служать

опорою одна одній. Ніяких колон чи підпірок башти не мають. Колись

дніпропетровський вчений, письменник і художник Віталій Старченко писав:

«Гармонійне сходження верхів собору в небесний простір підкреслюється

зваженою динамікою форм кожної ступені верхів, трактованих у стилі

козацького бароко… Це створює безподібний ефект патетичної ритміки, яка

асоціюється із упевненими мажорними ритмами козацького маршу…

Можливо, саме ця асоціація і є головним секретом, таємницею магічного

впливу…»

Не менш хвилюючою таємницею є геніальне моделювання замкненого

простору, що охоплює людину в інтер’єрі храму. Світлі площини стін, які у

стрімкому злеті перетинаються, створюють атмосферу величного спокою та

умиротвореності, божественного відсторонення від мирської марноти…

Зсередини храм здається більшим і вищим, ніж насправді, бо має в інтер’єрі

лише чотири опори. Духовному піднесенню відвідувачів сприяє відкритий аж

до верхівки пірамідальний простір центральної бані, спрямовуючи дух і

молитви парафіян угору, до неба. Містично-загадковим є й те, як Якиму

Погребнякові вдалося при незначній кількості віконних отворів спрямувати

потоки денного світла таким чином, щоби досягнути рівномірного м’якого

освітлення усього собору.

Секрети й загадки Троїцького собору вже здавна бентежать уяву вчених,

архітекторів, митців. У 70-х роках ХІХ століття історик Г.Надхін писав:

«Новомосковський собор – проста теслярська робота, достоїнство її у

незвичайній вишуканості обрисів і в сміливій до дерзновення постановці.

Український зодчий не придав своєму храму ніяких зовнішніх прикрас, та

його величний монументальний дев’яти купольний силует посперечається

красою малюнка з багатьма знаменитими храмами». Це особливо відчувають

майстри пензля, яких приваблює собор як одна з найвизначніших

архітектурних перлин світу.

«Свято-Троїцький собор збудовано в унікальному стилі: це єдиний в

Україні дерев’яний дев’яти купольний собор, збудований без жодного цвяха.

Він відноситься до 100 найкращих дерев’яних споруд світу», – говорить

протоієрей Володимир Цешковський.

До 1880 р. через ветхість собору виникла потреба у заміні його на новий.

1888 року споруду було перекладено, як свідчать документи, «за старим

зразком» за проектом Харманського. Насправді ж собор при цьому було

суттєво змінено. Старе дерево виявилося майже зовсім зогнилим, і

запланована заміна окремих колод в реальності перетворилася на побудову

наново, з нового лісу. При цьому не було збережено первісний нахил всередину,спотворено форму бань та арок прорізів, вертикальне шалювання змінено нагоризонтальне. Після встановлення радянської влади собор було закрито, авідкрили його німці в 1942 році. 1963 року його було знову закрито, а

остаточно відкрито лише в 1988.

Знав справжню ціну художнього витвору наших пращурів і О.Гончар,

який уклав у вуста головного героя такі слова: «У цьому творінні поєдналося

все, гармонійно злилось, і виникла велика, вічна поезія. В отому гроні

соборних бань живе горда, нев’януча душа цього степу. Живе його задума-

мрія, дух народу, його естетичний ідеал… Нас не буде, а дев’ятиглав цей

стоятиме, повинен стояти!.. такий витвір належить не тобі, не мені, точніше,

не тільки нам. І не тільки нації, яка його створила. Він належить всім людям

планети!..».

До цього залишається лише додати, що Організація Об’єднаних

Націй з питань освіти, науки й культури (ЮНЕСКО) внесла Троїцький собор у

Новомосковську до світових пам’ятників зодчества.

Facebook
YouTube
Twitter
Instagram
Email

Попередня версія сайту

Інкунабула

Інкунабула
Шпаргалка оратора
Мовні цікавинки