Повідомлення про помилку
Strict warning: Only variables should be passed by reference в eval() (рядок 3 із /var/www/clients/client232/web273/web/arch/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
Контрольні питання та завдання для СРС.
- У сучасній науці багато різних визначень культури. У чому причина цього різноманіття?
- Яким є первинне значення латинського слова «культура»?
- Хто з античних діячів вперше вводить поняття «культура» до наукового вжитку?
- Які три смислові складові осягнення поняття «культура» визначають його зміст?
- Чому людина є суб’єктом і водночас об’єктом культури?
- Які функції культури ви можете навести? Розкрийте їх соціальне значення.
- Якими є основні завдання культурології?
- Представникам якої культурологічної школи належить наступне визначення культури: культура – це «певний семіотичний механізм, що має за мету вироблення та збереження інформації»?
- Хто є автором гіпотези про те, що «культура має будову, подібну до будови мови»?
- Про які два можливі шляхи аналізу явищ культури говорить Юрій Лотман?
- Хто з дослідників є родоначальником теорії знаків?
- Побудуйте формулу структури Знака (за Фердінандом де Соссюром).
- Хто з дослідників визначив, що символ в системі Знака організується за принципом «метонімічного зсуву»?
- Хто з мислителів розглядав цивілізацію як кінцеву стадію розвитку певної культури, після якої слід чекати лише «смерті» цієї культури?
- Вкажіть прізвище вченого ХХ ст., концепція якого є яскравим прикладом циклічної моделі соціокультурного розвитку людства.
- Що таке «виклик-і-відповідь» в концепції А. Тойнбі?
- З якої історичної епохи, за М.О. Чмиховим, прослідковується трансформація основоположної світоглядної формули П > С (де П – природні сили у світогляді, а С – соціальні) у свою абсолютну протилежність?
- Які критерії лежать в основі виділених П. Сорокіним типів культури?
- Хто з дослідників є автором концепції «осьового часу»?
- Вкажіть хронологічні межі «осьового часу».
- Які Вам відомі соціальні закони людності палеоліту – мезоліту?
- Як називається соціальний закон, за яким заборонялося укладання шлюбів у межах свого рідного колективу?
- Яку назву має соціальний закон, за яким рахування родичів в умовах групового шлюбу велося за лінією матері?
- Які три типи зображень в мистецтві пізнього палеоліту визначає А.Д. Столяр?
- Символом чого в мистецтві пізнього палеоліту виступали орнаментальні зображення (меандр та «ялинка»)?
- Назвіть функції жіночого образу (жіночих знаків) в мистецтві пізнього палеоліту.
- Які образи в мистецтві пізнього палеоліту є тотожними (синонімічними) за провідною своєю функцією?
- Дайте визначення тотемізму.
- Дайте визначення анімізму.
- Що таке магія?
- Що таке фетишизм?
- Які території світу складають т. звану циркумпонтійську зону?
- Чому Північне Причорномор’я і Близький Схід є підстави вважати гіпотетичним культурно-історичним центром Землі, який, особливо в дані епохи, визначав основні тенденції світового культурного розвитку?
- В яких 3-х сферах життєдіяльності людства відбулася «неолітична революція»?
- За якими законами будується логіка міфологічного мислення?
- Хто є автором закону «містичної співпричетності» («містичної партиципації»)?
- Який зміст вкладався в обряд ініціації (посвячення)?
- Назвіть головні функції образу Баби-Яги в народних чарівних казках.
- Чому образ Світового Дерева вважають символом універсальної моделі організованого Всесвіту?
- Чому прадавнє українське язичницьке свято Трійці (Зелені свята) отримало саме таку назву?
- Які божества й персонажі язичницької міфології наших пращурів уособлювали явище прецесії рівнодень?
- Чим пояснити колово-радіальний принцип забудови трипільських поселень?
- Розкрийте символіку міфологічного мотиву т. зв. «священного шлюбу» Тельця-Зевса та Європи (за матеріалами трипільської культури).
- Визначте символічний зміст форми та орнаментації трипільського посуду.
- Розкрийте тезу: «Ідея глобального катаклізму в матеріалах трипільської культури».
- Чому епоху бронзи вважають справжнім рубежем кардинальних змін у природі та культурі?
- Визначте спільні риси у структурі курганів та пірамід. Про що свідчить така подібність?
- Проаналізуйте символіку форми та орнаменту посуду археологічних пам’яток на території сучасної України періоду бронзового віку.
- Розкрийте символічний зміст греко-скіфської пекторалі.
- З’ясуйте символічне значення Збруцького ідола.
- Визначте проблематику та ідейну спрямованість «Велесової книги».
- Якими є джерела вивчення культури Київської Русі?
- Розкрийте сутність та визначте специфіку світоглядної парадигми Київської Русі.
- У чому криються причини високого злету культури Київської Русі?
- Визначте характерні ознаки й особливості феномену культури Київської Русі.
- Якими є культурні новації доби Київської Русі?
- Яку роль у контексті загальної світоглядної парадигми Київської Русі відігравало давньоруське місто?
- Чому архітектоніка давньоруських храмових споруд дозволяла реалізовувати ідею двовір’я?
- Якими були причини прийняття християнства на Русі?
- Які типи шкіл існували за часів Київської Русі?
- Що Вам відомо про особливості протікання літературного процесу за часів Київської Русі?
- Що собою являла перекладна, оригінальна та житійна література часів Київської Русі? Які давньоруські літописи Вам відомі?
- Розкрийте символічне значення зовнішніх контурів давньоруських храмів.
- З’ясуйте символічне значення організації внутрішнього простору давньоруських храмів.
- Поясніть суть просвітницької діяльності Кирила та Мефодія.
- Які артефакти давньоруської культури свідчать про реалізацію поглядів і потреб соціальної верхівки, а які – про намагання розвивати та зберігати прадавні традиції народної культури?
- У який спосіб за часів Київської Русі вирішували проблему підвищення рівня грамотності населення?
- Чому, на Ваш погляд, структура православного храму дозволяла реалізовувати систему двовір’я?
- Поясність різницю в особливостях православного й католицького художнього канону.
- Назвіть деякі з головних принципів іконографічного канону.
- Погляди представників якого стилю (й напряму) в мистецтві відобразила назва «бароко»?
- Розкрийте сутність культурної парадигми бароко.
- В чому полягає специфіка українського бароко?
- На кількох прикладах поясність різницю в особливостях архітектури класицизму та бароко.
- Визначте головні стильові ознаки культури бароко.
- Який стиль породжує в культурі доба абсолютизму?
- В чому історичне і культуротворче значення Тараса Шевченка як камертону української культури.
- Формування класичної мистецької палітри в українській творчості ХІХ століття.
- Особливості містичного реалізму у творчості М. Гоголя.
- Представники української науки ХІХ століття, їх творчий внесок.
- Український живопис ХІХ століття.
- Кого вважають засновником української класичної музики?
- М. Коцюбинський – специфіка українського імпресіонізму.
- Українська жінка в мистецькому житті ХІХ століття. Значення жіночої теми для сучасних філософських, літературних студій в Україні.
- Світоглядне значення творчості І. Франка у формуванні української національної культури у вимірі світової цивілізації.
- Розвиток українського театру на перехресті ХІХ–ХХ століть.
- Специфіка взаємодії традицій народної творчості та художніх інновацій модернізму в українській культурі першої половини ХХ ст.
- Провідні тенденції української літератури ХХ ст.
- Концепція “неовізантизму” М. Бойчука у контексті художніх пошуків українського живопису ХХ ст.
- Особливості розвитку української музичної культури у контексті загальноєвропейського культурного простору.
- Наукові і науково-технічні досягнення українських вчених ХХ ст.
- Культурна самоідентичність України в умовах глобалізованого суспільства.
- Постмодерністські стратегії сучасної української літератури.
- Актуальне українське мистецтво та масова культура: проблема діалогу.
- Вплив інформаційних технологій на формування сучасної культури.
- Роль медіакультури у становленні нових форм комунікації.
- Соціально-історичний контекст формування української культури в першій половині – 80-х роках ХХ ст.
- Основні напрями модернізму в українській художній культурі першої половини ХХ ст.
- Роль українського модернізму у розвитку світових тенденцій авангардного мистецтва.
- Специфіка культоротворчих процесів у період існування радянської України. Реалізм як провідний художній метод української радянської культури.
- Наукові і науково-технічні досягнення українських вчених у контексті науково-технічних трансформацій в культурі ХХ ст.
- Особливості процесів культурної трансформації в умовах незалежної української держави.
- Феномен мультикультурності українського суспільства та проблема національної ідентичності. Вплив тенденцій європеїзації (вестернізації) на процеси розвитку сучасного вітчизняного культурно-ціннісного простору.
- Постмодернізм як явище культури постіндустріального суспільства другої половини ХХ ст. Постмодерністські тенденції в українській художній культурі.
- Медіакультура як ознака становлення інформаційного суспільства. Роль медісередовища, інформаційних технологій у формуванні картини світу особистості.
- Феномен віртуальної реальності та проблема адаптації до умов інформаційного суспільства. Характеристика культури мережевого спілкування.
- Перспективи збереження і розвитку національної української культури у контексті інформаційного суспільства.