Повідомлення про помилку

Strict warning: Only variables should be passed by reference в eval() (рядок 3 із /var/www/clients/client232/web273/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).

Специфіка знайомства іноземного студента з українською культурою в умовах білінгвіcтичного простору

Події та новини кафедри

Сунокрот Такі Еддін Амін
Харківський національний медичний університет, Палестина
Керівник: Губарєва С.А.
викладач кафедри мовної підготовки іноземних громадян
Харківського національного медичного університету

Специфіка знайомства іноземного студента з українською культурою в умовах білінгвіcтичного простору

Обов'язковою умовою формування комунікативної компетенції та міжкультурної толерантності є знайомство з традиціями, культурою і етноспецифікою народу. Під час взаємодії особистостей культурний бар'єр породжує більш серйозні негативні результати, ніж бар'єр мовний. Культурологічна помилка - це не тільки показник незнання чужого менталітету, що реалізується в непорозумінні мовцями одним одного і має вигляд акту невихованості, доволі часто це причина ненавмисної образи співрозмовника. Така помилка може помилково сприйматися учасником спілкування як прояв неповаги, зневаги до опонента і спровокувати реальну конфліктну ситуацію. Саме тому для іноземного студента оволодіння знанням традицій країни проживання та навчання є не тільки показником рівня освіти, духовності та культури, а й життєвою необхідністю. Подолати це завдання в короткій термін самостійно, без допомоги фахівця практично неможливо.

Аудиторне та внутрішньовузівське полікультурне середовище є симбіозом міжособистісних і ділових контактів, результат яких визначає модель поведінки студента, тобто прищеплює інтернаціональні культурні цінності та пристосовує до особливостей поведінки в українському сучасному суспільстві. Робота в полікультурних групах вимагає від педагога надання кваліфікованої консультативної культурологічної допомоги представникам діаметральних, часом радикально опозиційних світоглядів виявляти взаємоповагу та коректне ставлення до українських звичаїв. Особливу увагу треба приділяти студентам молодших курсів, які вперше стикаються з новою етнокультурною системою.

Для харківських студентів іноземців, які перебувають у російськомовному побутовому просторі, важливо долучатися до української культури не тільки на уроках української мови та української історії, а й під час вдосконалення знань з російської мови, бо саме її вони чують повсякденно на вулиці, у громадських місцях, спілкуючись з місцевим населенням.

Знайомство с ментальною специфікою українців,процес формування шанобливого ставлення до традиційних цінностей України – одне із завдань викладача мовної підготовки іноземців, що реалізується під час навчального процесу, особистих консультацій (за потребою), культурно-освітніх засобів поза межами аудиторії (екскурсій по місту, відвідин музеїв тощо).

Під час обговорення відповідних текстів, ілюстрацій, презентацій та відео, вивчення діалогів, в ході лінгвістичних ігор та підготовці до національних свят студенти пізнають особливості поведінки типового українця і культурні традиції країни, переймаються відчуттям поваги до України.

Влучним мовним матеріалом для засвоєння нової ментальної специфіки є стійкі порівняння, фразеологізми, прислів'я та приказки, нормативний вуличний сленг. Саме такі конструкції є квінтесенцією тих властивостей предметів або явищ, що актуалізувалися в повсякденному досвіді конкретного народу. Сталі порівняння мають фіксовану семантику і структуру, демонструють асоціативний потенціал носія конкретної мови, тобто виконують функцію маркерів відповідної культури. На заняттях з російської мови доречно використовувати такі конструкції, що є тотожними чи схожими у російський та українській мовах. За допомогою знань російської мови студенти опановують українські сталі конструкції, які можуть надалі доречно використовувати в білінгвічному мовному харківському середовищі.

Під час порівняння лексем та виразів рідної мови та мови навчання студенти самостійно роблять висновки про існування як збігів, так і розбіжностей в асоціативному сприйнятті реальності представниками різних культур. Виявлення міжнаціональних компонентів допомагає студентам опановувати той факт, що базові моральні принципи є універсальними, загальнолюдськими цінностями, духовно наблизити до нової культури, виховувати толерантність і повагу до представників інших культур, зокрема української. З іншого боку, відокремлення специфічних ментальних компонентів дає змогу ознайомитися із особливостями українського менталітету, що сприяє духовно-інтелектуальному розвитку студента як культурної особистості.